Perjalanan Kehidupan

terus melangkah untuk mencari keredhaanNya

Redha dengan penyusunan Allah


(Hadith Qudsi)

Anas B. Malik meriwayatkan :

“Sesungguhnya di antara hambaKu ada imannya tidak menjadi baik kecuali dengan kefakiran, jika Aku lapangkan rezekinya, maka imannya akan rosak. Di antara hambaKu ada imannya tidak menjadi baik kecuali apabila dia kaya, jika Aku membuatnya fakir pasti imannya rosak. Di antara hambaKu ada imannya baik kecuali apabila dia sihat. Jika Aku membuatnya sakit maka imannya pasti rosak. Dan diantara hambaKu ada imannya tidak baik kecuali apabila dia sakit. Di antara hambaKu ada yang meminta satu pintu ibadah, lalu Aku tutup pintu itu darinya agar dia tidak kerasukan ujub. Aku mengatur hamba-hambaKu dengan pengetahuanKu terhadap apa yang ada di dalam hati mereka. Sesungguhnya Aku Maha Mengetahui lagi Maha Lembut”

 

Sungguh! sesungguhnya Allah Maha Mengetahui apa yang terbaik untuk hambaNya.

Single Post Navigation

Leave a Reply

