Perjalanan Kehidupan

terus melangkah untuk mencari keredhaanNya

Tiga pesanan Allah kepada nabi ‘Uzair


saya sedang membaca buku, lalu bertemu dengan sepotong hadith berikut…..

diriwayatkan bahawa Allah s.w.t telah berfirman kepada Nabi ‘Uzair:

“wahai ‘Uzair,

  1. Jika engkau melakukan dosa kecil, maka janganlah melihat kecilnya dosa, tapi lihatlah kepada Dzat yang engkau derhakai.
  2. Jika engkau memperoleh kebaikan sedikit, maka janganlah engkau melihat kecilnya kebaikan, tetapi lihatlah kepada Dzat yang telah memberikan rezeki itu kepadamu.
  3. Jika engkau tertimpa musibah, maka janganlah engkau mengadukan Aku kepada makhluk-Ku, sebab Aku juga tidak pernah mengadukamu kepada para malaikat-Ku ketika engkau berbuat maksiat kepada-Ku “

***dipetik dari buku “nashaihul Ibad (nasihat-nasihat untuk para hamba, tulisan Imam  Nawawi al-batani)

Jujurnya, saya tersentak membaca hadith ini…

terasa sangat malu pada Allah, tersangat2 malu….

Allah Maha Mengetahui atas setiap tindakan kita,niat kita,  lintasan2 hati kita….

terlalu banyak dosa, kelalaian dan maksiat yang telah dilakukan sepanjang Allah pinjamkan nyawa kepada saya….

terlalu banyak sangat nikmat yang  Allah telah berikan kepada saya….

bermuhasabah diri seketika…….

Allah….

ampunkanlah dosa2 hambaMu ini…

berikan kekuatan kepada hambamu ini,,,

untuk menempuhi dugaan dan ujian,,,

hambaMu ini terlalu lemah,,,

Jangan tinggalkan hambaMu ini hanyut dalam kelalaian….

Wahai HAMBA Allah,,,

didiklah hatimu…

didiklah hatimu….

didiklah hatimu…

tundukkan nafsumu….

tundukkan nafsumu….

tundukkan nafsumu….

tingkatkan imanmu….

tingkatkan imanmu….

tingkatkan imanmu….

kamu hanyalah sekadar hamba….

usah mendabik dada berbangga dengan maksiat dan kelalaian yang telah dilakukan….

bukan Allah yang berkehendak dengan kita, tapi kita yang sangat berkehendak kepada Allah….

tanpa kita, Allah tak tergugat langsung, walau sebesar zarah sekalipun tidak akan tergugat….

Single Post Navigation

Leave a comment